
Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game – bardziej znany jako Fallout lub Fallout 1. Turowa gra RPG opracowana i opublikowana przez Interplay Productions w 1997 roku. Gra ma postapokaliptyczną i głównie retro-futurystyczną oprawę a akcja dzieje się w połowie XXII wieku po globalnej wojnie nuklearnej.
The Vault Dweller
Bohaterem Fallouta jest Mieszkaniec Krypty (The Vault Dweller / The Wanderer), będącej częścią sieci długoterminowych schronów nuklearnych. Każda taka Krypta (The Vault) miała w teorii być schronieniem dla jego mieszkańców w przypadku atomowej apokalipsy. Schron taki, miał pozwolić na dogodne życie przez wystarczająco długi czas, aż promieniowanie na powierzchni Ziemi zejdzie do wystarczająco niskiego poziomu, aby możliwa była odbudowa ludzkości.

W wyniku awarii systemu zaopatrzenia w wodę Krypty 13, nasz bohater jest zmuszony wyruszyć na pustkowia, aby znaleźć część zamienną i ocalić innych mieszkańców swojego domu. Czeka nas jednak nie lada zaskoczenie, gdyż ludzie poza kryptami przetrwali i na radioaktywnych pustkowiach nie zawsze będzie traktowani jako zbawca spod ziemi.

Niespodziewany sukces
Tim Cain pracował na Falloutem już od 1994 roku. Jednak gra została potraktowana przez Interplay jako niskobudżetowa i prace nad nią zostały wydelegowane działowi gier RPG firmy Interplay, stąd też trzyletni okres produkcji gry. Po sukcesie pierwszej części, dwójka została potraktowana już bardziej poważnie 😉

Fallout 1 jest uważany za duchowego następcę wydanej w 1988 roku gry RPG Wasteland a styl artystyczny czerpał inspirację z prac z epoki atomu (Atomic Age) i starych czarno-białych filmów science fiction.

Fallout 1 przedstawia nam alternatywną wizję świata, gdzie po drugiej wojnie światowej, ludzkość masowo zwróciła się w stronę atomu
W grze zwiedzamy alternatywną wizję świata, w którym technologia oparta na zasilaniu atomowym, została wprowadzona na o wiele szerszą skalę, niż w naszym świecie. Jednakowoż wybuch wojny atomowej, sprawił, że nie było czasu na rozwoju technologii konsumenckiej czy kultury.

Stąd też, mimo że akcja dzieje się w przyszłości, to wiele elementów wygląda jak rodem z amerykańskich filmów science-fiction z lat 50. Próżno szukać tutaj, chociażby smartfonów, a same konstrukcje, w szczególności krypty, mają bardzo militarny wydźwięk. Wyobraźcie sobie świat, gdzie szybciej pojawiły się inteligentne roboty, niż kolorowa telewizja!

Rozwój postaci
Fallout został pomyślany jako gra, w której gracz może stworzyć taką postać, jaką on sam tylko zechce. Początkowo zamierzano używać systemu GURPS firmy Steve Jackson Games, ale w wyniku sporów z Jakcson Games firma Interplay ostatecznie opracowała własny system o nazwie „SPECIAL”.

SPECIAL to akronim angielskich nazw głównych cech postaci: Strength (S), Perception (P), Endurance (E), Charisma (C), Intelligence (I), Agility (A), Luck (L).

Podróż przez radioaktywne pustkowia
W grze przemierzać będziemy zarówno bezkresne radioaktywne pustkowia, jak i niewielkie osady w zrujnowanym postapokaliptycznym świecie, a nawet i całe rozwinięte miasta. Na wyróżnienie zasługują tutaj wspomniane już wcześniej Krypty (The Vault), specjalne schrony przeciwatomowe, w których ludzie spokojnie mogli przetrwać i rozwijać się, podczas gdy powierzchnia była niszczona przez promieniowanie. Krypty stały się ikonicznym elementem serii i pojawiają się w każdej z części gier Fallout.

Co więcej, w grze Fallout Shelter, naszym zadaniem jest właśnie rozwijanie i nadzorowanie jednego z takich schronów.

Ciężkie życie na radioaktywnych pustkowiach
Gra nie jest łatwa. Tutaj zdarzy się wam wczytywać zapis stanu gry, bo:
- Jakiś przeciwnik zadał wam krytyczne obrażenie, a wy nie mieliście wystarczająco życia.
- Gra znowu wywaliła do pulpitu albo pojawił się jakiś inny błąd.
- Kompletnie zwaliliśmy zadanie i dopiero potem odkryliśmy, że można był zrobić to inaczej.

Tutaj nie ma co bawić się w Rambo i biec z bronią na grupę przeciwników, gdyż bardzo często dane zadanie da się rozwiązać na dwa albo trzy sposoby, z czego jeden jest bardziej pacyfistyczny, a amunicja potrafi być tutaj na wagę złota.

Gra ma turowy system walki i pozwala nam na spokojnie przemyśleć każdą kolejną akcję postaci, co idealnie pasuje do surowego świata, gdzie każdy kolejny ruch może być naszym ostatnim. No a jak walka nie idzie w ogóle po naszej myśli, to możemy nawet i uciec (oczywiście, jeśli nie stoimy plecami do zamkniętych drzwi), co nie jest tu takim wielkim wstydem.

Fallout 1 został doceniony przez krytyków i odniósł finansowy sukces
Fallout był chwalony za otwartą rozgrywkę, walkę i system postaci. Gra osiągnęła 600 000 sprzedaży na całym świecie i jest uważana za jedną z najlepszych gier wideo wszechczasów. Zdobył tytuł „Gry RPG roku” zarówno magazynu GameSpot, jak i Computer Games Magazine, a także został nominowany do równoważnej nagrody przez Academy of Interactive Arts & Sciences oraz Spotlight Awards. Fallout, między innymi, został doceniony za odnowienie zainteresowania konsumentów grami RPG.

Pojawiło się wiele sequeli i gier spin-off, znanych wspólnie jako seria Fallout.
Obecnie mamy główną serię, czyli:
- Fallout: 1
- Fallout: 2
- Fallout: 3
- Fallout: New Vegas
- Fallout: 4
- Fallout: 76
Gry poboczne, jak:
- Fallout: Tactics
- Fallout: Shelter
- Fallout: Brotherhood of Steel
Fanowskie dodatki i mody, jak:
- Fallout 1.5: Resurrection
- Fallout: Nevada
- Fallout: Sonora
- Fallout: London

Fallout 1 – Wymagania systemowe:
Wersja cyfrowa z GOG:
System: Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
Procesor: 1 GHz
Pamięć: 256 MB RAM
Karta graficzna: 3D graphics card compatible with DirectX 9.0c
Wersja cyfrowa Steam:
System: Windows
Procesor: Pentium 90Mhz or faster
Pamięć: 16 MB
Karta graficzna: SVGA
DirectX®: Any DirectX
Dysk: 565 MB
Dźwięk: DirectSound or SoundBlaster Compatible